Ak sa vysmievate vysokej škole ošetrovateľstva, prehráte

Autor: Ľubica Kočanová | 18.7.2014 o 7:10 | (upravené 18.7.2014 o 7:59) Karma článku: 11,40 | Prečítané:  11875x

Podceniť akékoľvek vzdelanie a túžbu po lepších vedomostiach môže iba zaostalý, alebo ľahostajný národ. Ošetrovateľstvo letí míľovými krokmi vpred. V civilizovanom  svete má priestor multidisciplinarita a rovnocennosť profesií v zdravotníckom tíme. Horizontálna línia profesií, vzájomný rast vedomostí,  dôležitosť, vzájomná potreba a spolupatričnosť, ľudskosť a úcta je benefit pre pacientov. (Gordonovej vzorce zdravia)  Holistický pohľad pre pacientov, rodiny, aj zdravé komunity. V civilizovaných krajinách narastá potreba rešpektu pre rozvíjanie multikulturálneho ošetrovateľstva pre ľudí iných farieb, názorov, odlišností. (Leiningerovej model transkulturálneho ošetrovateľstva)

Príkaz lekára, alebo samostatnosť a spolupráca?

Predstavte si, že pri vašom lôžku stoji sestra, ktorá vás vníma, ale čaká iba na príkaz lekára. S úsmevom vykoná príkaz, ktorý možno v strese (lekár operoval) určil a nemal čas vás vidieť. Vykoná príkaz bez vlastného myslenia a posúdenia. Tak rutinne, ako tomu bolo v minulom storočí. "Zlaté sestričky", áno boli "zlaté", lebo poslúchali lekárov a iba lekár niesol zodpovednosť.  Stačí to však narastajúcemu množstvu pacientov? 

Komplexná ošetrovateľská starostlivosť je najmä duševná činnosť

Predstavte si, že pri vašom lôžku stojí sestra, ktorá vás vníma ako celok, posudzuje v duchu nielen vašu bolesť, ale aj príčinu. Sleduje intenzitu bolesti, aby sa vám uľavilo, pomáha nájsť úľavovú polohu. Diagnostikuje vaše ošetrovateľské problémy, v mysli jej prebehnú vhodné intervencie, vyberie tú správnu a jedinečnú pre vás a ihneď zrealizuje potrebnú prevenciu. Sleduje vás, pripraví vás na operáciu, zapíše si zmeny vo vašom zdravotnom stave a opäť reaguje účinne v prospech vašej prevencie. Samostatne a v spolupráci s lekárom neustále zlepšuje váš zdravotný stav, dohliada na vás aj po operácii a povzbudzuje vašu sebestačnosť k návratu medzi zdravých.

Medzinárodné ošetrovateľské diagnózy podľa klasifikácie NANDA II

Aké môžu byť ošetrovateľské problémy pacientov? Nuž horúčka, bolesť akútna, bolesť chronická, hnačka, vracanie, inkontinencia, retencia moču, zápcha, imobilizačný syndróm, zhoršená pohyblivosť na lôžku, narušená chôdza, sťažené dýchanie, narušené prehĺtanie, nedostatočná výživa. Deficit telesných tekutín, deficit vedomosti, akútna zmätenosť, beznádej, chronicky narušená sebaúcta, posttraumatický syndróm, úzkosť, strach, duchovná tieseň. Pacient je ohrozený rizikom poranenia, rizikom pádu, narušením integrity kože, tkaniva, narušeným chrupom, rizikom dusenia, rizikom vdýchnutia (aspirácie) ale aj rizikom samovraždy. Ucelených 259 ošetrovateľských diagnóz, z klasifikácie NANDA II, pre ktoré ošetrovateľstvo potrebuje univerzitné vzdelanie.

Ošetrovateľstvo na Slovensku ranu vylieči za pol roka, v zahraničí za 6 týždňov

Predstavte si, že sestra pacientovi samostatne vylieči ranu v ploche 8x8 cm, takú hlbokú, že mu siaha po chrbticové stavce. Potrebuje ku tomu vzdelanie, aby poznala príčiny vzniku rany, filozofie a všetky spôsoby hojenia rán. Musí vedieť vybrať ten správny spôsob a ranu vyliečiť. Ak ranu vylieči na Slovensku za pol roka, tak má pociť výhry. Pocit prehry má, ked tá rana nemusela vôbec vzniknúť. Aby zbytočné rany nevznikli u ďaľších pacientov potrebuje sestra poznať zásady prevencie, ako predchádzať vzniku tej rany. Obrovský komplex vedomostí. Ak sestra na základe znalosti jazykov a univerzitného vzdelania sa zúčastní svetovej konferencie o chronických ranách EWMA, kde je obklopená vzdelanými sestrami pochopí, že sestry v okolitých štátoch tú istú ranu vyliečia za 6 týždňov, ale inou technológiou. Pocit prehry, alebo pocit potreby kvalitného univerzitného vzdelania v ošetrovateľstve?

Bez autonómnosti v ošetrovateľstve starostlivosť o dlhodobo chorých prehrávame

Demografická krivka je neúprosná. Početnosť novonarodených deti klesá, paradoxne narastá početná generácia, ktorá potrebuje dlhodobú, zdravotno sociálnu starostlivosť. V súčasnosti tento typ starostlivosti na Slovensku chýba a prehráva hlavne kvôli pribrzdenému rozvoju ošetrovateľstva  a nedostatku sestier.

Bez podpory vzdelania a štátnej politiky tento boj prehráme

Predstavte si, že VŠ vzdelaná sestra je autonómna, rovnocenná spolupracovníčka v tíme, ktorý sa o vás stará. Aby ste vyzdraveli, aby ste netrpeli, predchádza komplikáciám a zmierňuje utrpenie aj vašu bolesť. Predstavte si, že je zodpovedná za ošetrovateľstvo, ktoré vám poskytuje a má na starosti okrem vás iba ďaľších 5 pacientov.

Univerzitné ošetrovateľstvo potrebuje pomocnú ruku štátu, aby podalo pomocnú ruku pacientom

Podľa Sestry roka 2012, Mgr. Heleny Gondárovej existuje vzájomná suvislosť medzi vzdelaním v ošetrovateľstve a úmrtnosťou v nemocniciach. Upozorňuje na klinické štúdie v Európe, kde výsledky v 9-tich štátoch z 12-tich potvrdili, že pacienti v nemocniciach kde 60% sestier malo bakalárske tituly a sestry sa starali v priemere o šiestich pacientov, mali o takmer 30% nižšiu úmrtnosť, ako pacienti v nemocniciach, v ktorých len 30% sestier malo bakalárske tituly a sestry sa starali v priemere o ôsmich pacientov.

Zvýšený dôraz na bakalárske vzdelanie v ošetrovateľstve môže predchádzať vysokej úmrtnosti v nemocniciach

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?