Pacientka: "Prevencia, to je váš bizňis"

Autor: Ľubica Kočanová | 27.4.2015 o 20:39 | Karma článku: 6,00 | Prečítané:  1347x

Energická pacientka, trpí na chronické ochorenie, uvedomuje si, že jej choroba je civilizačná, nevyliečiteľná a stav sa bude zhoršovať. "Načo mi je prevencia, keď som nevyliečiteľne chorá, čo mi tu pomôže. Vy chcete na mne zarobiť." Zapamätateľná veta potvrdzuje, že starší ľudia významu slova prevencia často nerozumejú. 

Prevencia na Slovensku,  porucha vzťahu - sestra - pacient - rodina - spoločnosť

V sále, v ktorej sedia prevažne starší dôchodcovia je vyborná atmosféra. Žije to v nej záujmom o zdravotnícke témy, ľudia plní nezodpovedaných otázok, ťažkostí, vstupujú do tém vlastnými skúsenosťami, s rôznym stupňom vzdelania, informácií a presvedčení. Veľmi cenná skúsenosť pre nás, ľahko v tejto chvíli zistíte názory, odhalíte problémy, aj to napríklad, že netušia, ako prevencia môže pomôcť a prečo o ňu nejavia záujem. Odhaľujeme pri tom  vlastnú chybu, neinformujeme ich dostatočne, nekomunikujeme s nimi, vylučujeme ich zo spolupráce.

Verejnosť často nevie, čo znamená slovo prevencia a nechápe jej významu. Predstavuje si, že prevencia je pojem iba pre zdravých, prípadne pre odhalenie ochorenia. Ak sú už chorí, tak chorobu vytesnia, prežívajú, trpia, nechodia na prevenciu, veď "Načo, veď som už chorý"  časté reakcie. 

Robíme chybu, ak verejnosti nevieme vysvetliť, že prevencia je nielen primárna teda základná, ktorá predchádza ochoreniu. Prevencia je ale aj sekundárna, ktorá rieši už základné ochorenie pacienta, ale súčasne predchádza nárastu ďaľších ochorení a predchádza komplikáciám v ochorení. Napríklad zvýšenému krvácaniu, vysokému tlaku, opuchom, zbytočnej bolesti, sťaženému dýchaniu, vracaniu, hnačke a podobne. Prevencia terciárna je potrebná aj pre nevyliečiteľne chorých a umierajúcich ľudí, paliativna prevencia, aby nemali napríklad bolesť, nevracali, a netrpeli, mohli lepšie dýchať a mali lepšiu kvalitu života aj pri odchode z neho. Keď vynesiete umierajúceho s posteľou von pod stromy povie vám "Bol som vonku" aj to je kvalita života umierajúceho človeka.

Vysvetľujeme prítomným význam pomôcok, na ktoré má bezvládny človek nárok pre prevenciu v domácnosti, aj takáto je spätná väzba príbuznej: "Polohovateľná postel pre moju bezvládnu maminku prišla až po štyroch týždňoch čakania, bohužiaľ presne deň pred jej smrťou, nevyužili sme ju vôbec". Cenné informácie, ktoré hovoria o vážnych nedostatkoch, ktoré je potrebné riešiť, urýchliť proces, aby nebol celý zbytočný.  

Sestra z ambulancie praktického lekára Jozefína Cviklovičová: "Chodia k nám na ambulanciu pribuzní bezvládnych pacientov prepustených napriklad z interného oddelenia na predpis pomôcok, polohovateľnej postele, antidekubitálnych, matracov, wc stoličky, sedačky do vane. Musime ich posielať s výmenným lístkom k rehabilitačnej doktorke  a tá im to väčšinou predpíše. Niekedy je najväčší problém, že na správu z interného. oddelenia čakáme aj 2 týždne. Ďaľší čas trvá, pokiaľ to schváli revízny lekár. Čaká sa napokon aj na samotného mechanika, ktorý polohovateľnú posteľ pacientovi doma zmontuje. Zbytočne premrhaný čas pre bezvládneho pacienta, ak informácie a administrativny proces mohlil prebehnúť už v nemocnici.

Pacientka na verejnej prednáške : "Dostala som Holtera na 24 hodin, ( prístroj pre kontinuálny monitoring EKG )   po prepotenom smrdiacom fajčiarovi, celý deň mi bolo nevoľno z toho zápachu, fuj, strašne ten Holter smrdel, čo sa s tým dá urobiť"  Samozrejme, že ako profesionál o tomto probléme pacientov ani netušíte, ale problém to je. Aj takéto poznatky treba spoznať a zobrať v úvahu, aby sme vedeli poskytnúť pacientom lepšiu kvalitu života. 

Sestra z kardiologickej ambulancie Jaroslava Nemogová : "Verejnosť chce hromadné edukácie, potrebuje ich, ak prídeme, tak si to nesmierne vážia. Otázkami nám dávajú najavo, že mnoho vecí nevedia, ale chcú ich vedieť. Sú to veľmi prínosné stretnutia a v každom meste, kde len pôjdeme, ich robiť budeme. Pretože to je síce naša dobrá vôľa, ale hlavne je to potreba a dopyt zo strany človeka, občana a pacienta."

Slovenské zdravotníctvo pre svoje ozdravenie potrebuje náročných pacientov. Informovaný pacient, plus vzdelaný pacient znamená náročný pacient. Cestou ku zmene je pochopenie, v ktorom pacienti, rodiny, komunity sú rovnocennou súčasťou terapie. Spätná väzba od pacientov naznačuje horizontálnu rovnocennosť a úctu medzi pacientami a zdravotníckymi profesionálmi. 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?